Dua Communicatie

Jacqueline van Zetten

  • Home
  • Blog
  • Advies & Interim
    • Advies
    • Interim
  • Online cursussen
    • Duatech
  • Trainingen
    • Coaching 1-op-1
    • Training: Haal meer resultaat uit LinkedIn
    • Nieuwe klanten aantrekken met LinkedIn (Social Selling)
    • Inspiratiesessie SCRUM non-IT
  • Over mij
    • Klanten
  • Contact

17 januari 2017

7 tips voor een aantrekkelijke onderwerpregel

onderwerpregel

Een goede onderwerpregel en de afzender zijn de belangrijkste redenen om een e-mailnieuwsbrief te openen.

Hoe maak je een aantrekkelijke onderwerpregel?

  1. Kort maar krachtig
    De onderwerpregel is het eerste dat de ontvanger van de e-nieuwsbrief te zien krijgt. Deze moet prikkelen en stimuleren om de nieuwsbrief te openen. Wees to-the-point; draai er niet omheen en gebruik eenvoudige taal.
    Bijvoorbeeld: 7 tips voor je e-mailmarketing
  2. Maak direct duidelijk wat de ontvanger aan jouw bericht heeft
    Ga ervan uit dat de lezer veel e-mailnieuwsbrieven ontvangt en weinig tijd heeft. Een goede onderwerpregel stelt de lezer in staat om de berichten in de inbox te filteren. Maak dus direct duidelijk wat de ontvanger aan het bericht heeft. Welk voordeel bied je hem? Welke onmisbare informatie moet hij lezen?
  3. Wek nieuwsgierigheid 
    Informeer, maar geef niet alles weg. Wek de nieuwsgierigheid van de ontvanger. Onderwerpregels in de vragende vorm zijn effectief. Stimuleer het openen van de e-mailing door op te roepen tot actie.
    Bijvoorbeeld: Nu 30% korting op alle voorjaarskleding
  4. Gebruik de juiste tone of voice en schrijf actief
    Zorg dat de tone of voice in de onderwerpregel hetzelfde is als in andere communicatiemiddelen, zoals je website. Hoe spreek je de klanten aan? Met ‘u’ of ‘jij’?
    Vermijd zinnen met ‘kunnen’ en ‘worden’. Schrijf actief, dan blijft de onderwerpregel compact.
    Bijvoorbeeld: Hier tankt u 5% goedkoper
  5. Vermijd spamgevoelige woorden zoals ‘GRATIS/FREE/Hoofdletters en uitroeptekens
    Zeker door de instellingen van g-mail moet je er steeds bedachtzamer op zijn dat je door woord- en taalgebruik het risico loopt dat jouw e-mailing als spam wordt gekenmerkt. Vermijd in je onderwerpregel dan ook woorden als free of gratis.
    Is dat toch een essentieel onderdeel van je boodschap? Gebruik dan bijvoorbeeld ‘goedkoop’.
  6. Berichten en onderwerpregel moeten aansluiten
    Uiteraard hebben de berichten de meeste invloed op de onderwerpregel. Deze twee moeten feilloos op elkaar aansluiten. De belangrijkste inhoud van het e-mailbericht moet in de onderwerpregel worden gecommuniceerd om de ontvanger te activeren tot openen en lezen van de e-mailnieuwsbrief. Zorg dat de berichten relevant zijn voor de ontvanger.
  7. Test onderwerpregel
    Om er zeker van te zijn dat je onderwerpregel werkt, is het noodzakelijk om te testen. Eén enkel afwijkend woord kan al voor meer resultaat zorgen.

    A/B testing

    Testen kan eenvoudig door een A/B test uit te voeren, waarbij twee of meerdere varianten van een onderwerpregel getest worden door de adreslijst te splitsen. Direct na het versturen zie je de verschillen in de online statistieken. Zo test je in korte tijd wat de beste response oplevert.

Onderwerp: MailChimp, Nieuwsbrieven

Let’s keep in touch

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Nieuws

  • Social media cijfers 2024
  • LinkedIn persoonlijke uitnodigingen
  • Van Paid naar Owned Media in 2024
  • Content marketing trends 2024
  • Berichten inplannen via LinkedIn

Ja, ik ontvang graag tips over marketing & communicatie

Tips over

  • Blog
  • Communicatie
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MailChimp
  • Marketing
  • Nieuwsbrieven
  • Online Communicatie
  • Online Marketing
  • Persoonlijk
  • Pinterest
  • Scrum
  • Social Media
  • Twitter

Contact

Jacqueline van Zetten
Tel: 06 - 5150 3191
info@dua.nu

Privacy

Privacy beleid

©2025 Dua Communicatie

webdesign: halfjuni.nl • webwerk

Hulp nodig?
WhatsApp
Hoe kan ik je helpen?
Stel je vraag