Heb jij ook steeds meer moeite met de inzet van betaalde of gesponsorde content (Paid Media)? Je bent namelijk sterk afhankelijk van betaalde advertenties op platforms zoals Google en Meta (moederbedrijf van Facebook en Instagram).
Betaald adverteren wordt ook steeds duurder en bepaalde dingen veranderen, zoals het verdwijnen van third party cookies, strengere regels over privacy, en minder mogelijkheden om specifieke doelgroepen te bereiken (targeting).
Ook bestaat de kans dat Facebook en Instagram binnenkort geen gerichte advertenties meer mogen laten zien, wat de druk op digitale marketing nog meer vergroot.
In 2024 zal daarom voor veel bedrijven een belangrijke verandering plaatsvinden in de digitale contentstrategie.
De grote afhankelijkheid van betaalde content (Paid Media) wordt vervangen door de focus op het opbouwen van eigen content (Owned Media). Dit is content die je zelf maakt en verspreidt.
De verschuiving van Paid naar Owned werd al in dit jaar ingezet maar het overgrote deel van de organisaties zal de stap de komende jaren maken (bron: digital marketing trends 2024 – Frankwatching).
Voorbeelden van Owned Media zijn:
- Jouw website
- Jouw blogs
- Jouw e-mailnieuwsbrief
- Eigen video’s of podcasts
- Brochures
- Magazines
In mijn blog lees je meer over de voordelen en uitdagingen van het inzetten van Owned Media. Ook laat ik je de verschillen zien tussen Owned, Earned en Paid media.
Welke content (media) zet jij in voor je bedrijf?