In mijn vorige blog heb ik de stappen gedeeld om aan je Know factor te werken zodat je in beeld komt bij je potentiële klanten en in beeld blijft bij je huidige klanten.
Nadat mensen kennis met jou en je product of dienst hebben gemaakt (Know factor), komt de volgende stap: het leuk vinden en in contact komen met je klant.
> Laat zien wat je in huis hebt en laat de klanten proeven aan je dienstverlening.
> Wat maakt jouw aanpak uniek?
> Wat maakt je product of dienst anders dan de rest?
> Hoe onderscheid jij je van de concurrentie?
Het is belangrijk dat je waarde gaat geven zodat klanten van je gaan houden.
Welke stappen zijn nodig voor het verkrijgen van de Like factor?
1. Wees echt en persoonlijk
Stel je menselijk en authentiek op in je content. Schrijf met passie, hou je berichten persoonlijk of deel verhalen met een persoonlijk tintje. Toon je kwetsbaarheid. Erken ook als bedrijf je tekortkomingen. Ook als bedrijf ben je niet perfect en heb je met mensen te doen. Behandel je klanten als vrienden en dan ga je het verschil maken.
‘Merken moeten zich meer gaan gedragen als mensen, benaderbaar, sympathiek en zich kwetsbaar opstellen’, aldus marketinggoeroe Philip Kotler.
(‘Brands should be more like humans. Approachable. Likable. Vulnerable’)
2. Wees relevant en deel waardevolle content
Luister, onderzoek en stel vragen om te onderzoeken waar je klanten zich mee bezig houden of mee worstelen.
Deel informatie over thema’s die je als bedrijf belangrijk vindt en die ook interessant zijn voor je klanten en potentiële klanten. Bijvoorbeeld duurzaamheid, digitalisering of veiligheid. Met het delen van waardevolle content trek je klanten naar je toe.
3. Wees aardig
Dit klinkt als vanzelfsprekend maar dat is het niet. Wees behulpzaam, reageer op berichten, bedank altijd voor een reactie en feliciteer ook eens je connectie met zijn of haar verjaardag of een behaald resultaat. En deel en promoot ook eens content van een ander. Verwacht niet dat een ander jouw content gaat delen als je dit zelf ook niet doet.
4. Wees zichtbaar en actief
Door actief te zijn, vergroot je als bedrijf je online zichtbaarheid, autoriteit én bouw je aan een community van fans. Het is belangrijk om regelmatig interessante content (vorm en inhoud van je boodschap) te delen met je doelgroepen met de juiste frequentie. Voorkom een ‘overkill’ aan content en zorg ervoor dat de berichten die je plaatst waardevol zijn voor je volgers of fans.
Laat foto’s of video’s van je zelf zien, zorg voor een aansprekende foto op je LinkedIn of Twitterprofiel en vertel jouw verhaal.
En onthoud social media zijn geen direct verkoopkanaal. Het gaat om het opbouwen van relaties 95% en maar 5% over verkopen.
5. Maak echt contact met je klant
Ga de interactie aan met je klant. Online maar zeker ook offline. Breng het gesprek via social media op gang, stel een vraag of vraag om commentaar onder je post. Maar spreek ook eens persoonlijk af voor een kop koffie om verder kennis te maken.
In mijn volgende blog vertel ik je hoe je de Trust factor krijgt.